案ずるより産むが易し

いろいろ雑多に書いています。披露宴/旅行/留学の話題多め。ときどきイラスト。

【留学】短期間で成果を上げるTOEFL対策②

大学院留学シリーズ第3弾。

sacra-co.hateblo.jp 

sacra-co.hateblo.jp

 

今回はスピーキング(前半)についてです。

スピーキングとライティングについては、対策不要だろう~と思ってたのですが、対策するとやっぱり違うんです!

というか、私は最初スピーキング18点くらいで、実力として何もしなくてもそのくらい取れるんだろうといううぬぼれがあって・・・その後、13点とか15点をとって、アレ?なんかおかしい?と思ったら、テンプレを使ってなかったんですよね!

なので、やはりある程度重要なんだなぁと。

私がやった最低限の対策を書いてみます。

 

前回のエントリでご紹介したこちらのブログではテンプレもたくさん載せてくれています。これだけの対策をしたって、ホントものすごい努力です。

尊敬する〜〜

私は全部覚えきれない!と思い、いろんなシチュエーションで使えそうなのをいくつかピックアップしてノートに書いて、当日会場に行くまでに見返したりしてました。

 

スピーキング

TOEFLのスピーキングはTask1からTask6まで合計で6種類の問題が出題されます。

■Task 1

Task1はお題に対して自分の回答とその理由や内容を述べるというもので、回答を準備する時間が15秒、話す時間が45秒です。

Talk about a pleasant and memorable event that happened while you were in school. Explain why this event brings back fond memories.

何気に私はスピーキングの問題で一番これが苦手でした。準備する時間も短いし、何聞かれるか分からないし、日本語でもなんて答えようかな?みたいな問いが多くて・・・

回答の流れとしては、結論⇒理由1⇒理由2⇒結論みたいなシンプルな感じで大丈夫ですが、汎用性の高いネタ(自分のしゃべりやすいもの)をいくつかストックしておくと多少いいかと思います。

例えば私は、「北欧神話が好きなのでアイスランドに行きたい」というネタを暗記していました。

これは

  • あなたの趣味は?
  • 行きたい場所は?
  • 思い出の場所は?

のような比較的ダイレクトに聞かれた場合のほか、

  • あなたが打ち込んだスポーツは?

のような場合にも、「私はスポーツより読書が好きです。特に好きな本は~」というようにこじつけ可能です。

こじつけについては諸説ありますが、黙っているより100倍いいことは確かなので、とにかく何か話すことが大事です。

スピーキングは単に英語を話す能力をテストしているだけなので、答えの内容が事実かどうかは採点に関係ありません。(例えば、修学旅行でどこに行きましたか?と聞かれて、本当は北海道だったとしても、アイスランドですと話しても問題ないです。大体確かめるすべもないし・・・)

ということで、本当のことを話そうとして詰まるより、覚えていることを正確に話す方がはるかに得点アップにつながります。

行きたい場所のほかに、尊敬する人なんかも、多少汎用性が高いかな?と思います。

でもあまりネタを増やしすぎても覚えられないし、コスパも低いので、ほどほどのネタで使いまわすか、とにかく黙らない!何か話す!ということでTask1は切り抜けるのが得策かと思います。

 

■Task2

Task2はお題に対して賛成・反対やどちらがより良いかといった内容に関して15秒で準備し、45秒で話します。

Some people think it is more fun to spend time with friends in restaurants or cafés. Others think it is more fun to spend time with friends at home. Which do you think is better? Explain why.

回答の流れはTask1同様、結論⇒理由1⇒理由2⇒結論といった感じでいいですが、トピックが限定されている分task1よりはネタの使いまわしが難しいです。

これについては、ライティング対策の一環として取り組むのが一番効率的だと思うので、後述します。

 

Task3以降は半分リスニング問題です。聞き取った内容を話せばいいので、聞き取れればTask1や2より楽だと思います。

 

■Task3

Task3は最初に短いパッセージを読んで、その後にその文章に関する男女の会話を聞き、それらをまとめて回答するという形式です。45秒でパッセージを読み、その後会話を聞きます。そして30秒で準備し、60秒で回答します。

 

Good News for Movie Fans

The Student Association has just purchased a new sound system for the Old Lincoln Hall auditorium, the place where movies on campus are currently shown. By installing the new sound system, the Student Association hopes to attract more students to the movies and increase ticket sales. Before making the purchase of the new equipment, the Student Association conducted a survey on campus to see what kind of entertainment students liked best. Going to the movies ranked number one. “Students at Northfield College love going to the movies” said the president of the Student Association, “so we decided to make what they already love even better. We’re confident that the investment into the sound system will translate into increased ticket sales.”

(Male student) I really think the Student Association made a bad decision.

(Female student) Really? Why? Don’t you like going to the movies?

(Male student) Sure I do. But this new purchase is just a waste of money.

(Female student) What do you mean? It’s supposed to sound really good.

(Male student) Yeah, well, I’m sure it does, but, in Old Lincoln Hall? I mean that building must be 200 years old! It used to be the college gym! The acoustics are terrible.

(Female student) So you’re saying there’ll be no improvement?

(Male student) That’s right. And also, I seriously doubt that going to the movies is the number one social activity for most students.

(Female student) Yeah, but that’s what students said.

(Male student) Well, of course that’s what they said. What else is there to do on campus?

(Female student) What do you mean?

(Male student) I mean, there isn’t much to do on campus besides go to the movies. If there were other forms of, uh recreation, or other social activities, you know, I don’t think most students would have said that going to the movies was their first choice.

このように、大学からのアナウンスに関する男性と女性の会話を聞いて、男性/女性は何故大学の決定に賛成/反対しているのかについて問われるので、賛成か反対かを把握し、理由をメモして以下のテンプレートにあてはめればOKです。

(だいたい反対のことが多いですね) 

★In this conversation, the man/woman’s opinion is that it’s a bad idea for the university to(大学が何をするか。Reading Passageをメモっておく)for the following reasons.

★First of all, (理由1)

★In addition, (理由2)

★(反対の場合)Therefore, the cons vastly outweigh the pros and this unfair change, if introduced, will have an adverse effect on the university, thus leading to affect the university’s reputation.

That’s why he/she disagrees with this proposal.

 or

★(賛成の場合)Therefore, the pros vastly outweigh the cons and this change, if introduced, will enhance the university’s good reputation, and have a positive impact on the university in the long run.

That’s why he/she agrees with this proposal.

 

後半(Task4~6)はまた明日更新します! 

 

関連記事

 

sacra-co.hateblo.jp

 

 

sacra-co.hateblo.jp